Grup de Treball de Prevenció de l'Abandonament Escolar i l’Absentisme

Planifica, es fa el seguiment i s’avaluen els projectes que s’impulsen des del SOAC-PEE per a la prevenció d’absentisme escolar i abandonament escolar prematur: Mentoria Socioeducativa i ReferÈxit.

Actualment, des del GT no es convoquen reunions contínues, atès que no té una composició de membres concrets, sinó que la dinamitzadora del GT treballa de manera coordinada amb la comunitat per a desplegar els projectes i participa en la Comissió Local d’Absentisme de Lleida.

 

 

Mentoria Socioeducativa Tàndem

La mentoria socioeducativa és una acció emmarcada en el dret a l’educació i la igualtat d’oportunitats, basada en la relació entre mentors, majoritàriament alumnes universitaris i estudiants de CFGS, i mentorats, alumnat d’ESO de centres educatius de la ciutat de Lleida.

El mentor ofereix al mentorat acompanyament, guiatge, suport individualitzat, ajuda, orientació i protecció en el procés de desenvolupament acadèmic, personal i social, i esdevé un referent positiu establint una relació de durada variable.

Aquesta relació és motivada i tutoritzada per un equip professional.

Durant la seva trajectòria a la ciutat, la mentoria socioeducativa ha contribuït a la millora de les condicions d’escolarització i a l’èxit educatiu, tot potenciant:

  • L’educació en valors i el compromís cívic en un marc de convivència.
  • La implicació de les famílies en l’educació dels fills i filles i la seva participació en la vida escolar.
  • L’educació intercultural i l’ús de la llengua catalana com a element de cohesió social.
  • Estils de vida saludables i la pràctica regular de l’activitat físic-esportiva.

 

Aquesta tasca genera impactes positius a diferents nivells:

  1. Enfortiment del teixit comunitari a través de vincles interpersonals.
  2. Arrelament al territori i sentiment de pertinença per part de joves i mentors.
  3. Impacte indirecte en les famílies, especialment en contextos de nova arribada.
  4. Millora de la cohesió social i ús de la llengua catalana en entorns informals.
  5. Generació de referents positius per a joves, famílies i comunitat.
  6. Enfortiment dels vincles entre l’escola i l’entorn.
  7. Reducció de desigualtats.
  8. Foment de la corresponsabilitat educativa, on tothom és part activa en l’èxit educatiu.

 

Actualment, es duu a terme en vuit centres educatius:

  • Institut Escola Torre Queralt; 5
  • Institut Castell dels Templers; 5
  • Institut Torrevicens; 20
  • Institut Maria Rúbies; 3
  • Institut Ronda; 4
  • FEDAC-Lleida; 4
  • Maristes Montserrat Lleida; 6
  • Màrius Torres; 9

 

ReferÈxit

Des del Projecte ReferÈxit s’ofereix acompanyament en la transició educativa de Primària a Secundària i de Secundària a la Postobligatòria amb l’objectiu de millorar les expectatives acadèmiques, les competències socials i el creixement personal dels joves, potenciant les seves capacitats i possibilitats acadèmiques, trencant prejudicis i resolent dubtes i incerteses.

D’aquesta manera, alumnes i exalumnes que han continuat els estudis postobligatoris trenquen amb una infinitat d’estereotips explicant les seves trajectòries vitals als alumnes i als seus familiars i llançant un missatge d’ànim i confiança en les seves pròpies possibilitats. Així, ReferÈxit busca generar metes i expectatives cap a la continuïtat educativa en l’alumnat i les seves famílies, afavorint l’adaptació i vinculació a l’educació secundària i postobligatòria.

Es treballa per despertar l’interès dels infants i joves a través de persones que han viscut situacions similars, donant a conèixer diferents camins i models d’èxit educatiu, i desmuntant estereotips i prejudicis latents en la comunitat. Alhora, es promouen expectatives positives envers l’èxit educatiu, clarificant els circuits acadèmics i com aquests poden projectar el futur dels joves.

  • Actualment, es duu a terme en sis centres educatius:
  • Escola Santa Maria de Gardeny; 44
  • Escola Magí Morera i Galícia; 20
  • Institut Torrevicens; 26
  • Institut Marius Torres; 25
  • Institut Castell dels Templers; 18
  • Institut Ronda; 25

Díptic referèxit - PEE