Recursos didàctics

Consulteu i descarregueu-vos el recull de recursos didàctics diversos que la Regidoria d’Educació, Cooperació, Drets Civils i Feminisme posa a l'abast dels centres educatius de Lleida.

Guia Didàctica: Transició Democràtica a Lleida

transiciodemocraticabaner.png

La Transició Democràtica va ser un temps apassionant en el que el nostre país va conquerir la llibertat i la democràcia. Van desaparèixer les estructures de poder franquistes que van canviar per unes altres homologables a les democràcies occidentals. Aquest és un dels motius principals del per què d’un dossier educatiu sobre la Transició Democràtica a la ciutat de Lleida. Hi han altres motius que es poden inscriure en la recuperació de la Memòria Històrica i Democràtica de la nostra ciutat. L’Ajuntament de Lleida ja fa temps que treballa en aquest sentit amb la realització de diverses activitats de sensibilització sobre l’exili republicà a Xile i a Mèxic, la dignificació de les fosses comunes del Cementiri Municipal i els bombardejos de la Guerra Civil, especialment el del Liceu Escolar, l’any 1937. La regidoria de Drets Civils de l’Ajuntament de Lleida ha publicat un dossier educatiu sobre la transició democràtica a Lleida, dirigit especialment a 4t d’ESO i 2n de batxillerat.

Dossier Educatiu

Guia Didàctica: Ruta Granados

rutagranados.jpg

La ruta pretén mostrar als interessats per la música i per la història, als curiosos pel passat de la ciutat i, en general, a tots els ciutadans i ciutadanes els emplaçaments on Granados va tenir presència durant els primers anys de vida o quan, més endavant, va retornar a la ciutat. Igualment, la ruta mostra altres llocs o equipaments on el record del músic lleidatà es manté present tot incloent en el recorregut altres referències a músics significatius que van ser-ne contemporanis com Ricard Viñes, Emili Pujol i Pau Casals.

Entrar a la guia

Guia Didàctica: Gimcana Granados

gimcanagranados.jpg

Aquesta gimcana està pensada per a l'alumnat de secundària,  per fer-la en petits grups, i a partir d'un punt de control des d’on el professorat en farà el seguiment en temps real. Són  3'5 km, 12 espais i 35 proves que s’aniran resolent en el termini aproximat d’unes 4 hores. Totes les activitats s'hauran de fer amb un smartphone i consistiran a resoldre i enviar les solucions a les qüestions plantejades a partir d'aplicacions diverses: text, imatges, selfies, fotos, enllaços, àudios i vídeos.

Entrar a la guia

Guia Didàctica: La Seu Vella - Una Caixa de sorpreses

Aquesta guia didàctica sobre la Seu Vella ha estat realitzada dins el marc de col·laboració establert entre la Paeria i el Moviment d'Innovació Educativa, dins el programa Educació a l'Abast. Us oferim una nova guia didàctica per apropar els infants i joves al patrimoni cultural de la Seu Vella, com una eina pedagògica.

Entrar a la guia

Guia Didàctica: La Seu Vella

Aquesta guia didàctica sobre la Seu Vella permet continuar en la dinàmica per aconseguir una formació integral adequada dels nostres infants a les noves exigències socials.

Descarregueu la Guia Didàctica [PDF 2,05 MB] o descarregueu la Guia de professor [PDF 3,40 MB]

Guia Didàctica: La Paeria

Descarregueu la Guia Didàctica [PDF 11,8 MB] o descarregueu la Guia de professor [PDF 2,03 MB]

Guia Didàctica: Els Mercats Municipals

Descarregueu la Guia Didàctica [PDF 4,98 MB] o descarregueu la Guia de professor [PDF 4,98 MB]

Guia Didàctica: Camps Elisis

Descarregueu la Guia Didàctica [PDF 5,37 MB] o descarregueu la Guia de professor [PDF 3,50 MB]

Guia Didàctica: Liceu Escolar

Descarregueu la Guia Didàctica [PDF 558 KB] o descarregueu la Guia de professor [PDF 206 KB]

Mis zapatillas

Material de suport audiovisual a l'activitat "Una vida per endavant", organitzada dins l'àmbit d'educació en els valors, per l'Institut Municipal d'Educació i l'Associació Lleidatana Síndrome de Down.

Objectiu de l'activitat: desenvolupar comportaments solidaris i de comprensió i pensament crític vers les persones amb discapacitat, especialment amb discapacitat intel.lectual.

Aquesta activitat està dirigida als alumnes d'Educació Primària i Educació Secundària.

Descarregueu el vídeo

L'altra cara de la història de l'ART.

Un grup de professores i professors vam decidir posar-hi remei i vam pensar que seria interessant elaborar un CD on es recollís l’obra de dones artistes reconegudes al llarg de la història i, al mateix temps, aprofitar l'avinentesa per presentar-ne algunes de les més rellevants de les terres de Ponent. Perquè a casa nostra, sense anar més lluny, hi ha una bona colla de dones que ja han demostrat en innombrables ocasions la seva vàlua i d'altres que s’estan llaurant un camí que aviat donarà els seus fruits.

Descarregueu l'arxiu comprimit [ZIP 35MB]

Drets dels infants i adolescents.

Els objectius generals d'aquesta guia són:

  • Prendre consciència del valor dels drets humans i de la necessitat d’una participació democràtica en la societat.
  • Analitzar alguns dels drets fonamentals, reconeguts per la Constitució i per l’Estatut, així com els deures que determinen.

Els drets escollits per treballar són:

  • Dret a l’educació
  • Dret a la llibertat de pensament, consciència i religió
  • Dret a la vida

Entrar a la guia, o descarregueu l'arxiu comprimit [ZIP 10MB]

Mediator. Prevenció de violència.

Els objectius generals d'aquesta guia són:

  • Fomentar actituds prosocials en els nois i les noies.
  • Desenvolupar estratègies de resolució de conflictes.

Al referir-nos als termes d’agressivitat i violència els hem d’entendre com a conductes i components de les relacions socials que s’estableixen entre les persones dins de tots els àmbits socials.

Aquesta guia està composada per tres blocs:

  • Autoconcepte i autoestima.
  • Habilitats socials.
  • La resolució de conflictes.

Entrar a la guia

Passejada per la Lleida Medieval. Cristians, jueus i sarraïns

Aquesta guia didàctica de la Lleida Medieval va dirigida a l'alumnat del primer cicle de l'ESO, aquesta proposa realitzar un itinerari pel Barri Antic de la ciutat de Lleida. Aquesta passejada està distribuïda en nou punts d'observació, en què, mitjançant l'estudi de les restes i edificis del passat, treballarem diversos aspectes de la societat medieval: art, tradicions i formes de vida. En l'itinerari hi ha parades on s'observen edificis arquitectònics: La Panera, Sant Martí i Sant Llorenç, de contingut majoritàriament artístic; la resta de parades són de contingut històric i la parada del Peu del Romeu fa referència als aspectes de llegendes i tradicions.

Descarregueu l'arxiu comprimit [RAR 5,5MB]

L'Urbanisme contemporani a Lleida. 1860 - 1900.

Els objectius d'aquesta guia didàctica pels alumnes de l'ESO i de Batxillerat són:

  • Reconèixer en el plànol com era Lleida en el segle XIX.
  • Analitzar relacions de causa efecte.
  • Establir comparacions entre els eixamples.
  • Establir comparacions entre la Lleida actual i la del segle XIX.
  • Apreciar el canvi d'usos i l'evolució de diferents edificis i espais de la ciutat.
  • Comprendre la relació entre transformació socioeconòmica, política i transformació urbana.

Entrar a la guia

Un món de música. Taller de música ètnica i intercultural. (Taller)

Els objectius de la present guia didàctica són:

  • Promoure el coneixement de la música de cultures diferents a la nostra.
  • Potenciar la presència d'altres propostes culturals-musicals no provinents de la tradició occidental.
  • Descobrir la dimensió i la importància que tenen altres cultures diferents a la pròpia.
  • Promoure la convivència i la tolerància entre persones de diferents grups culturals o ètnics que resideixen en el nostre entorn.
  • Contribuir a la seva integració des del respecte als trets diferencials de cadascun.
  • Descobrir altres maneres diferents de viure, d'utilitzar i de sentir la música.

Entrar a la guia

Un món de música. Taller de música ètnica i intercultural. (Audicions)

Els objectius de la present guia didàctica són:

  • Promoure el coneixement de la música de cultures diferents a la nostra.
  • Potenciar la presència d'altres propostes culturals-musicals no provinents de la tradició occidental.
  • Descobrir la dimensió i la importància que tenen altres cultures diferents a la pròpia.
  • Promoure la convivència i la tolerància entre persones de diferents grups culturals o ètnics que resideixen en el nostre entorn.
  • Contribuir a la seva integració des del respecte als trets diferencials de cadascun.
  • Descobrir altres maneres diferents de viure, d'utilitzar i de sentir la música.

Descarregueu l'arxiu comprimit [RAR 47MB]

“Món solidari. Lleida, ciutat solidària" - Persones refugiades

DEPARTAMENT DE COOPERACIÓ INTERNACIONAL - Ajuntament de Lleida

mon2016.jpg

Descarregueu la Guia Didàctica per a centres educatius 2016 [PDF 1,32 MB]

L’objectiu del projecte “Món Solidari- Lleida Ciutat Solidaria”, és sensibilitzar i donar a conèixer la realitat que ens envolta i en la que vivim en clau de solidaritat.

La guia didàctica se centra en la realitat que es viu en els desplaçaments forçats de persones refugiades que han hagut de marxar dels seus països d’origen per poder sobreviure a situacions de guerra o conflictes armats i poder buscar refugi en altres països veïns.

Es relfexiona entorn a les causes i a les dificultats associades entorn a la marxa dels seus països d’origen, les actituds i rebudes que han tingut les persones refugiades en alguns països d’Europa. Així com les sensacions experimentades per aquestes persones en tant en quant es veuen oblidades a viure en “terra de ningú” sense saber amb certesa que serà de les seves vides. Una vida amb moltes dificultats, preocupacions i dubtes que es converteixen en interrogants fins no se sap quan.

La idea és que l’alumnat pugui tenir més coneixença d’aquesta temàtica a través de professionals d’entitats que els puguin atansar la realitat de la situació dels refugiats des de la tasca que fan dins de les seves associacions.

Espais d’educació en l’art i la cultura visual per a nenes i nens:
Imagina! Un món de somni. Curs 2009-2010

somni_09_10.jpg

Descarregueu la Guia Didàctica [PDF 3268 KB]

Espais d’educació en l’art i la cultura visual per a nenes i nens:
Fantasies d'abans i ara. Imatges del temps. Curs 2008-2009

temps_08_09.jpg

Descarregueu la Guia Didàctica [PDF 1155 KB]

Espais d'educació en l'art i la cultura visual per a nenes i nens:
Vida natural – artificial. Curs 2007-2008

vida_07_08.jpg

Descarregueu la Guia Didàctica [PDF 1801 KB]

Espais d'educació en l'art i la cultura visual per a nenes i nens:
Qui som i com ens relacionem. Curs 2006-2007

som_06_07.jpg

Descarregueu la Guia Didàctica [PDF 983 KB]

Tallers d'Educació Visual i Plàstica: Vida natural - artificial

El projecte Imagina! aplega en una mateixa línia educativa els diferents espais d’educació en l’art que l’IME (Ajuntament de Lleida) patrocina per tal de propiciar l’acció i la reflexió al voltant de l’educació visual en l’actualitat i de dinamitzar diferents propostes d’educació en l’art i la cultura visual.

Entrar a la guia

Tallers d'Educació Visual i Plàstica: Artistes de Lleida 4

Dins del projecte Artistes de Lleida que des de fa uns anys estem portant a terme en els Tallers d’Educació Visual i Plàstica, hem triat el grafista i animador Carles Porta per la qualitat i varietat de les seves produccions i per la seva dedicació a un tipus d’il·lustració que en la majoria dels casos resulta molt atractiva per als infants.

Entrar a la guia

Tallers d'Educació Visual i Plàstica: Artistes de Lleida 3

Aquest projecte, adreçat als diferents nivells d’educació infantil i primària, ha estat implementat als Tallers d’Educació Visual i Plàstica en el marc del programa municipal Educació a l’abast, de l’Ajuntament de Lleida.

Entrar a la guia, o descarregueu l'arxiu comprimit [ZIP 38MB]

Tallers d'Educació Visual i Plàstica: Estàtues/escultures públiques de Lleida 2

Els objectius de la present guia didàctica són:

  • Passejar per Lleida per tal de descobrir les escultures que hi ha als nostres carrers i places.
  • Observar i comentar les escultures urbanes de Lleida.
  • Comentar els estils artístics d'aquestes obres.
  • Fer-ne representacions visuals i plàstiques.
  • Discriminar els conceptes d'estàtua i escultura.
  • Cercar informació sobre l’escultor o escultora que les ha realitzat.
  • Reconèixer els materials i les tècniques escultòriques.
  • Aprendre conceptes del llenguatge escultòric: espai, formes (línia, pla, volum), textures, colors, llum...
  • Esbrinar la història de les escultures.
  • Cercar dades respecte a qui les ha encarregat i amb quina intenció.
  • Cercar altres possibilitats més adients. Plasmar-les plàsticament.
  • Esbrinar (en els textos o fent preguntes directes) quins significats tenen per a les persones especialistes: per al mateix/a artista, per als historiadors/es, per als arquitectes...
  • Preguntar què han significat i què signifiquen per a la gent de Lleida.
  • Argumentar la nostra opinió sobre aquestes escultures.
  • Dissenyar propostes escultòriques per a alguns espais urbans.
  • Desenvolupar la creativitat i la imaginació.

Entrar a la guia, o descarregueu l'arxiu comprimit [ZIP 6,5MB]

Tallers d'Educació Visual i Plàstica: Artistes de Lleida: pintura 1

  • L’art com a eina de coneixement especifica és un recurs didàctic força interessant, ja que ens ajuda a recordar fets i experiències humanes del passat i també a explorar el present d’una manera intensa i reflexiva.
  • Cercar quin significat té l’art per a nosaltres, quines coses podem aprendre dels/es artistes de Lleida i quines obres són les que més ens interessen és l’objectiu bàsic d’aquest projecte.
  • Descobrir les obres d’alguns/es artistes de Lleida i endinsar-nos en el seu procés de treball plàstic i conceptual a través de l’experimentació de tècniques i procediments ens ajudarà a esbrinar com el pensament de cada època i les idees i la sensibilitat dels artistes creen estils ben diferents.
  • Aquest mètode ens permetrà confrontar els paisatges realistes de Jaume Morera (s. XIX) amb els expressionistes de Gregori Iglesias (artista actual). L’obra abstracta de Josep Guinovart i de Rosa Siré, que segueix a una via experimental amb els plantejaments artístics més actuals d’Antoni Abad i Teresa Nogués (curs 2004-2005), on el que més importa són les idees.

Entrar a la guia, o descarregueu l'arxiu comprimit [ZIP 11MB]

L’objectiu del projecte “Món Solidari- Lleida Ciutat Solidaria”, és sensibilitzar i donar a conèixer la realitat que ens envolta i en la que vivim en clau de solidaritat.

La guia didàctica se centra en la realitat que es viu en els desplaçaments forçats de persones refugiades que han hagut de marxar dels seus països d’origen per poder sobreviure a situacions de guerra o conflictes armats i poder buscar refugi en altres països veïns.

Es relfexiona entorn a les causes i a les dificultats associades entorn a la marxa dels seus països d’origen, les actituds i rebudes que han tingut les persones refugiades en alguns països d’Europa. Així com les sensacions experimentades per aquestes persones en tant en quant es veuen oblidades a viure en “terra de ningú” sense saber amb certesa que serà de les seves vides. Una vida amb moltes dificultats, preocupacions i dubtes que es converteixen en interrogants fins no se sap quan.

La idea és que l’alumnat pugui tenir més coneixença d’aquesta temàtica a través de professionals d’entitats que els puguin atansar la realitat de la situació dels refugiats des de la tasca que fan dins de les seves associacions.